Home
Издается при поддержке Научного совета РАН по изучению и охране культурного и природного наследия и Проблемной комиссии РАН "Хронобиология и хрономедицина"

Powered by Scientific Council for Study and Protection of Cultural and Natural Heritage, and Problem Commission ‘Chronobiology and Chronomedicine’, Russian Academy of Science
Электронное научное издание 
Альманах Пространство и Время
ISSN 2227-9490
Электронное научное издание
Альманах Пространство и Время
[Elektronnoe nauchnoe izdanie Al'manakh Prostranstvo i Vremya]

Electronic Scientific Edition
Almanac Space and Time
[e-Almanac Space and Time]
Часть издательского проекта “Пространство и Время” | The part of the "Space and Time" Рublishing Рroject


 
УСПЕХИ МОЛОДЫХ ИССЛЕДОВАТЕЛЕЙ:
МОЛОДЁЖНЫЙ ПРОЕКТ ДЛЯ ТЕХ, КТО ДЕЛАЕТ ПЕРВЫЕ ШАГИ В НАУКЕ

ПРЕСС-РЕЛИЗ совместного проектаФилософского факультета МГУ имени М.В. Ломоносова,Московского общества испытателей природы при МГУ имени М.В. Ломоносова,Федерального государственного бюджетного научного учреждения«Институт стратегии развития образования Российской академии образования»и «Электронного научного издания Альманах Пространство и Время»в рамках подготовки и проведенияXIX Всемирного фестиваля молодежи и студентов в РоссииФедерального государственного бюджетного научного учреждения  «Институт стратегии развития образования Российской академии образования», Российского университета дружбы народов, Московского общества испытателей природы при МГУ имени М.В. Ломоносова и «Электронного научного издания Альманах Пространство и Время»  в рамках подготовки и проведения  XIX Всемирного фестиваля молодежи и студентов в России
пр_en1.png

Закрыть
Логин:
Пароль:
Забыли свой пароль?
Регистрация
  Войти      Регистрация



Войти в корпоративную почту как автор/член редколлегии/рецензент журнала

Логин:

@j-spacetime.com

Пароль:

(что это)

Крымский философский клуб

Крымский травник

Каспийский Диалог 2016





АРХИВ АНАЛИТИКИ / ANALYTICS ARCHIVE / ARCHIV DER ANALYTIK



Панарин А.С.

Цивилизации и варварство: перспективы России глобальной перспективе

 

Панарин Александр Сергеевич (26 декабря 1940 г., г. Горловка Донецкой обл. — 25 сентября 2003 г., Москва), выдающийся русский мыслитель, философ и культуролог, политический аналитик и публицист, доктор философских наук. Закончил философский факультет МГУ. Тема кандидатской диссертации «Критика социальной доктрины Ж.Фурастье» (1974), докторской диссертации — «Современный цивилизационный процесс и феномен неоконсерватизма» (1991). С 1984 г. возглавлял сектор социальной философии Института философии РАН, с 1996 г. — заведующий кафедрой теоретической политологии философского факультета МГУ имени М.В.Ломоносова. Лауреат Ломоносовской премии (1999) и премии А.И.Солженицына (2002), действительный член Российской академии естественных наук, Академии гуманитарных наук, Академии политических наук, член Союза писателей России. Панарин — автор регулярно переиздаваемых и цитируемых 14-ти научных монографий и 8-ми учебников. Основные сочинения: «Философия власти» (1993, в соавт.); «Россия в цивилизационном процессе (между атлантизмом и евразийством)» (1994); «“Вторая Европа” или “Третий Рим”?» (1996); «Философия политики» (1996); «Реванш истории: российская стратегическая инициатива в ХХI веке» (1998); «Российская интеллигенция в мировых войнах и революциях XX века» (1998); «Россия в циклах мировой истории» (1999); «Глобальное политическое прогнозирование» (2000); «Искушение глобализмом» (2000); «Православная цивилизация в глобальном мире» (2002); «Стратегическая нестабильность XXI веке» (2003).

 

В статье представлена философско-аналитическая позиция А.С.Панарина по те трем ключевым вопросам: 1) о причинах и факторах, которые привели к распаду страны (в этой связи Панарин ставит нетривиальный вопрос о том, кто же потерпел поражение в холодной войне — СССР или Россия?); 2) об изоляции России от окружающего мира или, как определяет это феномен Панарин, её глобальное одиночество (здесь Панарин излагает свою оценку отношений России с «сообществом цивилизованных государств», прежде всего в контексте современного ему этапа строительства Европейского дома); 3) о качествах правящей элиты, её интересах и намерениях.

Статья представляет собой несколько сокращенный текст одного из последних публичных выступлений Панарина — доклада, прочитанного преподавателям и студентам Государственной академии славянской культуры, научного и образовательного центра, в создании которого Панарин принимал самое деятельное участие. Текст подготовлен к печати В.Н.Расторгуевым по стенограмме.

 

Ключевые слова: Запад, Европа, Россия, русская идея, цивилизационная миссия, демократия, либеральное общество, элита.

 

 

 

Цитирование по ГОСТ Р 7.0.11—2011:

Панарин, А. С.  Цивилизация и варварство: будущее России в глобальной перспективе [Электронный ресурс] / А.С. Панарин // Электронное научное издание Альманах Пространство и Время. — 2015. — Т. 9. — Вып. 1: Гражданское общество и общество граждан: вопросы теории и практики. Тематический выпуск кафедры философии политики и права Философского факультета МГУ имени М.В.Ломоносова. — Стационарный сетевой адрес: 2227-9490e-aprovr_e-ast9-1.2015.61.

 

 

 

Panarin A.S.

Civilization and Barbarism: Russia's Future in a Global Perspective

 

Alexander S. Panarin (26 Dec. 1940, Gorlovka, Donetsk Region — 25 Sep. 2003, Moscow), D.Phil., was outstanding Russian thinker, philosopher and culture specialist, political analytic and publicist. He graduated Philosophical Department of Moscow State University. His Ph.D. dissertation was The Critics of J. Fourastié’s Social Doctrine (1974), while Doctoral one was Modern Civilization Process and the Phenomenon of Neo-Conservatism (1991). From 1984 onwards, he was the Head of Social Philosophy Sector at Institute of Philosophy of Russian Academy of Sciences, and in 1996 he became the Head of Chair of Theoretic Political Science at Philosophical Department of Lomonosov Moscow State University. He was the Lomonosov Prize and Solzhenitsyn Prize laureate (in 1999 and 2002 respectively), member of the Russian Academy of Natural Sciences and Academy of Political Sciences, and he also was member of the Union of Writers of Russia. Panarin was the author of 8 textbooks and 14 scientific monographs, among the most famous are: Philosophy of Power (1993, co-authored by K.S. Gadzhiev, V.V. Il’in and A.V. Ryabov); Russia in Civilizational Process (Between Atlanticism and Eurasianism) (1994); ‘The Second Europe’ Or ‘the Third Rome’? (1996); Philosophy of the Politics (1996); Revenge of History: Russian Strategic Initiative in Twenty-First Century (1998); Russian Intellectuals in the World’s Wars and Revolutions of 20th Century (1998); Russia in the Cycles of the World’s History (1999); Global Political Forecasting (2000); Globalism Temptation (2000); Orthodox Civilization in a Globalized World (2002); Strategic Instability in the Twenty-First Century (2003).

 

Electronic Scientific Almanac Space and Time presents Alexander Panarin’s article devoted to estimating contemporary political situation around Russia. This is text of one of the latest Panarin’s lecture at State Academy of Slavic Culture (this scientific and educational center was established through Panarin’s active involvement). In his speech (and in this article respectively), Panarin raises three key problems of understanding the current geopolitical moment and analyzed them based on his civilizational paradigm. The first key problem is causes and factors that led to the disintegration of Soviet Union. In this respect, Panarin asks nontrivial question: who lost in the Cold War, the USSR or Russia? Answering his own question, Panarin criticizes an idea of democracy’s victory in its ‘uncompromising battle against totalitarianism’ (under this approach, communism is one of the most dangerous forms of totalitarianism).

The second key theme is the isolation of Russia from the outside world, or as Panarin defines this phenomenon, Russia’s global loneliness (this theme run like a golden thread through the last Panarin’s books Orthodox Civilization in a Globalized World and Strategic Instability of the Twenty-First Century). It is impossible to conceal this loneliness from those who penetrate into Russian history and tries to estimate the relationship between Russia and the "community of civilized states", especially at the present stage of the European House construction.

Finally, the third theme is an assessment of the quality of ruling elite, its interests and intentions.

Panarin conclude the Liberal program was a fiasco. It proved to be utopia, more absurd than the communist one. Liberal presumption of welfare (underlying this program and grounded in aspiration to turn all into owners) is absolutely untenable, even in theory. A liberal society is a society of minorities. Therefore, the main question is how to rehabilitate the poorest majority of the world, how to return to those who are not owners, human dignity and social rights. Panarin emphasizes that the old archetype of Russia (an old Russian idea) is that Russians are with poor, with the oppressed majority. This is an old Russian idea, and our future lies with this idea. Without this idea the world will turn into a new slavery, and it will be new barbarism for Russia. Russian idea, which requires to rehabilitate the weak and to return them human dignity, is a world-historical idea. This idea has no alternative, if humanity does not want to die. Therefore, Russian mission will be demanded, Panarin says.

Based on Panarin’s lecture verbatim, Prof. Valery N. Rastorguev finalized it for publication.

 

Keywords: the West, Europe, Russia, Russian idea, civilizational mission, democracy, liberal society, elite.

 

 

Cite MLA 7:

Panarin, A. S. "Civilization and Barbarism: Russia's Future in a Global Perspective." Elektronnoe nauchnoe izdanie Al'manakh Prostranstvo i Vremya [Electronic Scientific Edition Almanac Space and Time. Civil Society and Society of Citizens: Issues of Theory and Practice. Thematic Issue of the Chair of Philosophy of Politics and Law, Philosophical Department of Lomonosov Moscow State University]  9.1 (2015). Web. <2227-9490e-aprovr_e-ast9-1.2015.61>. (In Russian).

 


Читать статью / Read more