Home
Издается при поддержке Научного совета РАН по изучению и охране культурного и природного наследия и Проблемной комиссии РАН "Хронобиология и хрономедицина"

Powered by Scientific Council for Study and Protection of Cultural and Natural Heritage, and Problem Commission ‘Chronobiology and Chronomedicine’, Russian Academy of Science
Электронное научное издание 
Альманах Пространство и Время
ISSN 2227-9490
Электронное научное издание
Альманах Пространство и Время
[Elektronnoe nauchnoe izdanie Al'manakh Prostranstvo i Vremya]

Electronic Scientific Edition
Almanac Space and Time
[e-Almanac Space and Time]
Часть издательского проекта “Пространство и Время” | The part of the "Space and Time" Рublishing Рroject


 
УСПЕХИ МОЛОДЫХ ИССЛЕДОВАТЕЛЕЙ:
МОЛОДЁЖНЫЙ ПРОЕКТ ДЛЯ ТЕХ, КТО ДЕЛАЕТ ПЕРВЫЕ ШАГИ В НАУКЕ

ПРЕСС-РЕЛИЗ совместного проектаФилософского факультета МГУ имени М.В. Ломоносова,Московского общества испытателей природы при МГУ имени М.В. Ломоносова,Федерального государственного бюджетного научного учреждения«Институт стратегии развития образования Российской академии образования»и «Электронного научного издания Альманах Пространство и Время»в рамках подготовки и проведенияXIX Всемирного фестиваля молодежи и студентов в РоссииФедерального государственного бюджетного научного учреждения  «Институт стратегии развития образования Российской академии образования», Российского университета дружбы народов, Московского общества испытателей природы при МГУ имени М.В. Ломоносова и «Электронного научного издания Альманах Пространство и Время»  в рамках подготовки и проведения  XIX Всемирного фестиваля молодежи и студентов в России
пр_en1.png

Закрыть
Логин:
Пароль:
Забыли свой пароль?
Регистрация
  Войти      Регистрация



Войти в корпоративную почту как автор/член редколлегии/рецензент журнала

Логин:

@j-spacetime.com

Пароль:

(что это)

Крымский философский клуб

Крымский травник

Каспийский Диалог 2016





КАТЕГОРИЯ СМЫСЛА / CATEGORY OF SENSE / SINNKATEGORIE

Аникеева Е.Н. Архетип божественной личности как относительной в индийском религиозном сознании

 

Аникеева Елена Николаевна, кандидат философских наук, доцент, Российский университет дружбы народов, Православный Свято-Тихоновский гуманитарный университет

E-mail: anikeeva.elena@rambler.ru

 

Дальнейшее развитие религиоведения требует более глубокого применения философской и философско-религиозной методологии и соответствующего категориального аппарата к религиозному сознанию, в частности, к индийскому и к идее/архетипу божественной личности. Относительный характер божественной личности в индийских религиях проявляется в: инклюзивизме (термин индолога П. Хакера) — неограниченной способности включения новых богов  и культов, отождествлении ряда божественных персонажей, вариативной функциональности божеств, идентичности политеистической религиозной парадигмы и др. Олицетворение/деперсонификация в данном архетипе индийского религиозного сознания является двуединым процессом, имеющим пан(ен)теистическую, а не абсолютно-теистическую основу. Поскольку индийская божественная личность не абсолютна, а относительна, то архетип такой личности в индийском религиозном сознании характеризуется атрибутивно-функциональным теизмом и релятивизмом.

 

Ключевые слова: религиозный архетип, инклюзивизм, эксклюзивизм, релятивизм божественных личностей, политеистическая религиозная парадигма, пан(ен)теистическая основа персонифицированных божеств, атрибутивно-функциональный теизм, абсолютный теизм.

 

Литература:

 

1.                                                    Альбедиль М.Ф. Забытая цивилизация в долине Инда. М.: Наука, 1991.

2.                                                    Альбедиль М.Ф. Тримурти // Индуизм. Джайнизм. Сикхизм. Словарь / Под общ. ред. М.Ф.Альбедиль, А.М.Дубянского. М.: Республика, 1996. С. 421.

3.                                                    Аникеева Е.Н. Вопрос о личностном бытии в западноевропейском теизме // Пространство и Время. 2013. № 4(14). С. 64—71.

4.                                                    Аникеева Е.Н. К вопросу об инклюзивизме индийских религий и эсклюзивизме христианства // Ежегодная Богословская конференция ПСТБИ. Материалы 1998 г. М.: ПСТБИ, 1998. С. 52—55

5.                                                    Аникеева Е.Н. Католическая теология религии об индийской религиозности // Всеволод Сергеевич Семенцов и российская индология. М.: Изд-во Восточная литература РАН, 2008. С. 295—314.

6.                                                    Гегель Г. В. Ф. Об эпизоде «Махабхараты», известном под названием «Бхагавадгита» Вильгельма фон Гумбольдта. Берлин, 1826 // Вопросы философии. 1994. № 11. С. 141—171.

7.                                                    Древо индуизма / Под ред. И.П.Глушковой. М.: Восточная литература, 1999. С. 13—14.

8.                                                    Дубянский А.М. Классическая триада: Брахма, Вишну, Шива // Древо индуизма. М.: Восточная литература, 1999. С. 128—151.  

9.                                                    Дюмезиль Ж. Верховные боги индоевропейцев. М.: Наука, Главная редакция восточной литературы, 1986.

10.                                                Жуковская Н.Л. Авалокитешвара // Буддизм. Словарь. М.: Республика, 1992. С. 27—28. 

11.                                                Исаева Н.В. Шанкара и индийская философия. М.: Наука, 1991.

12.                                                Карташев А.В. Очерки истории русской Церкви. Т. 1. М.: Терра, 1992.

13.                                                Кленденин Д.Б. Религиозный плюрализм // Проблемы христианской философии. М.: Прогресс-Академия, 1994. С. 22—35.

14.                                                Краснодембская Н. Лингам // Индуизм. Джайнизм. Сикхизм. Словарь / Под общ. ред. М.Ф.Альбедиль, А.М.Дубянского. М.: Республика, 1996. С. 255.

15.                                                Пахомов С.В. Сотериологические аспекты высшей реальности в индуистском тантризме // Религиоведение. 2013. № 3. С. 43—51.

16.                                                Полонская Л.Р. Индуизм — основа индийской цивилизации // Индуизм и современность. Материалы научной конференции. М.: ИВ РАН, Центр индийских исследований, 1994. С. 13—21.

17.                                                Успенская Е.Н. Индуизм и кастовая идеология // Кросскультурное взаимодействие в Азии. Теория и практика: Ежегодник 2010. Сб. статей / Под ред. Н.С.Кирабаева и др. М.: РУДН, 2010. С. 249—275. 

18.                                                Шохин В.К. Индуистские традиции в литературах Запада и некоторые культурологические аспекты современного традиционализма // Художественные традиции литератур Востока и современность: традиционализм на современном этапе. М.: Наука, 1986. С. 266—309.

19.                                                Штитенкрон Г. О неправильном употреблении обманчивого термина // Древо индуизма. М.: Восточная литература, 1999. С. 246—264.

20.                                                Эрман В.Г. Ведийская мифология // Древо индуизма. М.: Восточная литература, 1999. С. 41—63.

21.                                                Anikeeva E. "Religious and Philosophical Aspects of Intercultural Communication." Communication across Cultures: The Hermeneutics of Cultures and Religions in a Global Age. Eds. C.C.Udeani, V.Nimanong, Z.Shipeng, M.Malik. Washington: CRVP, 2008, pp. 230—245.

22.                                                Clooney F.Х. "Hindus Views оп Religious Others: Implications for Christian Theology." Theological Studies 64 (2003): 306—333.

23.                                                Clooney F.X. "The Existence of God, Reason, and Revelation in Two Classical Hindu Theologies." Faith and Philosophy 16.4 (1999): 523—543.

24.                                                Dandekar R.N. "God in Hindu Thought." Annals of the Bhandarkar Oriental Research Institute 48—49 (1968): 433—465.

25.                                                Foulston L., Abbott S. Hindu Goddesses: Beliefs and Practices. Brighton and Portland: Sussex Academic Press, 2009.

26.                                                Hacker P. "Inclusivismus." Inclusivismus: Eine indische Denkform. Ed. G. Oberhammer. Wien, 1983, S. 11—28.

27.                                                Hartshorne C. "Theism in Asian and Western Thought." Philosophy East and West 28.4 (1978): 401—411.

28.                                                Jackson R. "Dharmakiirti's Refutation of Theism." Philosophy East and West 36.4 (1986): 315—348.

29.                                                Kapstein M.T. "The Buddhist Refusal of Theism." Diogenes 52.1 (2005): 61—65.

30.                                                Makransky J. "Buddhist Perspectives on Truth in Other Religions: Past and Present." Theological Studies 64 (2003): 334—361.

31.                                                Makransky J. Buddhahood Embodied: Sources of Controversy in India and Tibet. New York: SUNY, 1997.

32.                                                Nakamura H. "The Idea of Nature, East and West." Philosophy is Everybody’s Business XII.2 (2005): 2—53.

33.                                                Netland H. Dissonant Voices: Religious Pluralism and the Question of Truth. Eerdmans, 1992.

34.                                                Ormerod N. "The Metaphysics of Holiness: Created Participation in the Divine Nature." Irish Theological Quarterly 79.1 (2014): 68—82.

35.                                                Sastri Nilakanta K.A. A History of South India from Prehistoric Times to the Fall of Vijayanagar. London: Oxford University Press, Ely House, 1966.

36.                                                Simoni-Wastila H. "Māyā and Radical Particularity: Can Particular Persons Be One with Brahman?." International Journal of Hindu Studies 6.1 (2002): 1—18.

37.                                                Wilkins W.J. Hindu Mythology, Vedic and Puranic. Calcutta: Thacker, Spink & Co.; London: W. Thacker & Co., 1900.

38.                                                Zaehner R.C. Hindhu and Muslim Mysticism. New York: Schocken books, 1972.

 

 

Цитирование по ГОСТ Р 7.0.11—2011:

Аникеева, Е. Н. Архетип божественной личности как относительной в индийском религиозном сознании [Электронный ресурс] / Е.Н. Аникеева // Электронное научное издание Альманах Пространство и Время. — 2013. — Т. 7. — Вып. 1. —Стационарный сетевой адрес: 2227-9490e-aprovr_e-ast7-1.2014.43

 

 

 

 

An Archetype of Relative Divine Personality in Indian Religious Consciousness

 

Elena N. Anikeeva, Ph.D., Associate Professor, Russian Peoples' Friendship University, St. Tikhon's Orthodox Humanitarian University (Moscow)

E-mail: anikeeva.elena@rambler.ru

 

Further development of religious studies needs the deeper application of philosophical and philosophy-of-religion methodology and apparatus of appropriated categories to the religious consciousness, partly to Indian religious consciousness and the idea/archetype of Divine personality.

The relative character of Divine personality in Indian religions appears in: (i) inclusivism, i.e. non-bordering capacity of including the new deities and cults; (ii) synthesizing between several gods; (iii) identity of polytheistic religious paradigm etc. Personification/impersonation in this archetype of Indian religious consciousness is bilateral process with pan(en)theist, non-absolute theistic basis. As if Indian Divine personality is not to be absolute and it is relative, so the archetype of such a personality in Indian religious consciousness shows the attributive/functional theism and relativism. The archetype of the relative Divine personality or personalized / depersonalized deity in Indian religious and polytheistic consciousness has the following characteristics: (i) ‘personal’ deities are partial, replaceable, in some cases they are effaceable; (ii) personification itself means no substantial (holistic and initial) personality; (iii) these gods are soluble in some impersonal Absolute, which co-presence to them or rises above them, or, on the contrary, lies at their base (Nirvana, Brahman, Plotinian or Single-Ekam of Rigveda’s "Nasadiya-sukta"). The genesis of ‘personal’ God is accompanied by two-in-one dialectical process of personification / depersonalization: something impersonal becomes personal, and vice versa. Personalized / impersonal deities have no hypostaticness; that’s why attributive-functional concept of the person corresponds to them, and they exist in a limited space, relative theism.

 

Keywords: religious archetype, inclusivism, exlusivism, relativism of Divine personalities, polytheistic religious paradigm, pan(en)theist basis of personated deities, attributive/functional theism, absolute theism.

 

References:

 

Albedil M.F. "Trimurti." Hinduism. Jainism. Sikhism. Dictionary. Eds. M.F. Albedil, A.M. Dubyansky. Moscow: Respublika Publisher, 1996, p. 421. (In Russian).

Albedil M.F. Forgotten Civilization in the Indus Valley. Moscow: Nauka Publisher, 1991. (In Russian).

Anikeeva E. "Religious and Philosophical Aspects of Intercultural Communication." Communication across Cultures: The Hermeneutics of Cultures and Religions in a Global Age. Eds. C.C.Udeani, V.Nimanong, Z. Shipeng, M.Malik. Washington: CRVP, 2008, pp. 230—245.

Anikeeva E.N. "Catholic Theology of Religion about Indian Religiosity." Vsevolod S. Sementsov and Russian Indology. Moscow: Vostochnaya literatura Publisher, 2008, pp. 295—314. (In Russian).

Anikeeva E.N. "On the Matter of Inclusivism of Indian Religions and Christianity’s Exclusivism." Proceedings of Annual Theological Conference of St. Tikhon's Orthodox Bible Institute. Moscow: St. Tikhon's Orthodox Bible Institute Publishers, 1998, pp. 52—55. (In Russian).

Anikeeva E.N. "Question of Personal Being in Western European Theism." Prostranstvo i Vremya [Space and Time] 4(14) (2013): 64—71. (In Russian).

Clendenin D.B. "Religious Pluralism." Problems of Christian Philosophy. Moscow: Progress Academia Publisher, 1994. pp 22—35. (In Russian).

Clooney F.X. "The Existence of God, Reason, and Revelation in Two Classical Hindu Theologies." Faith and Philosophy 16.4 (1999): 523—543.

Clooney F.Х. "Hindus Views оп Religious Others: Implications for Christian Theology." Theological Studies 64 (2003): 306—333.

Dandekar R.N. "God in Hindu Thought." Annals of the Bhandarkar Oriental Research Institute 48—49 (1968): 433—465.

Dubyansky A.M." The Classic Triad of Brahma, Vishnu, Shiva." Tree of Hinduism. Ed. I.P. Glushkova. Moscow: Vostochnaya literatura Publisher, 1999, pp. 128—151. (In Russian).

Dumézil G. Supreme Gods of Indo-Europeans. Moscow: Nauka Publisher, 1986. (In Russian).

Erman V.G. "Vedic Mythology." Tree of Hinduism. Ed. I.P. Glushkova. Moscow: Vostochnaya literatura Publisher, 1999, pp. 41—63. (In Russian).

Foulston L., Abbott S. Hindu Goddesses: Beliefs and Practices. Brighton and Portland: Sussex Academic Press, 2009.

Glushkova I.P., ed. Tree of Hinduism. Moscow: Vostochnaya literatura Publisher, 1999. (In Russian).

Hacker P. "Inclusivismus." Inclusivismus: Eine indische Denkform. Ed. G. Oberhammer. Wien, 1983, S. 11—28.

Hartshorne C. "Theism in Asian and Western Thought." Philosophy East and West 28.4 (1978): 401—411.

Hegel G.W.F. "On the Episode of "Mahabharata", Known as the Wilhelm von Humboldt’s "Bhagavad Gita". Berlin, 1826." Problems of Philosophy 11 (1994): 141—171. (In Russian).

Isaeva N.V. Shankara and Indian Philosophy. Moscow: Nauka Publisher, 1991. (In Russian).

Jackson R. "Dharmakiirti's Refutation of Theism." Philosophy East and West 36.4 (1986): 315—348.

Kapstein M.T. "The Buddhist Refusal of Theism." Diogenes 52.1 (2005): 61—65.

Kartashov A.V. Essays on the History of Russian Church. Moscow: Terra Publisher, 1992, vol. 1. (In Russian).

Krasnodembskaya N. "Lingam." Hinduism. Jainism. Sikhism. Dictionary. Eds. M.F. Albedil, A.M. Dubyansky. Moscow: Republic Publisher, 1996, p. 255. (In Russian).

Makransky J. "Buddhist Perspectives on Truth in Other Religions: Past and Present." Theological Studies 64 (2003): 334—361.

Makransky J. Buddhahood Embodied: Sources of Controversy in India and Tibet. New York: SUNY, 1997.

Nakamura H. "The Idea of Nature, East and West." Philosophy is Everybody’s Business XII.2 (2005): 2—53.

Netland H. Dissonant Voices: Religious Pluralism and the Question of Truth. Eerdmans, 1992.

Ormerod N. "The Metaphysics of Holiness: Created Participation in the Divine Nature." Irish Theological Quarterly 79.1 (2014): 68—82.

Pakhomov S.V. "Soteriological Aspects of Ultimate Reality in Hindu Tantrism." Religious Studies 3 (2013): 43—51. (In Russian).

Polonskaya L.R. "Hinduism - the Basis of Indian Civilization." Hinduism and Modernity. Proceedings of the Conference. Moscow: RAS Institute of Oriental Studies Publishers, 1994, pp. 13—21. (In Russian).

Sastri Nilakanta K.A. A History of South India from Prehistoric Times to the Fall of Vijayanagar. London: Oxford University Press, Ely House, 1966.

Shokhin V.K. "Hindu Tradition in Literature of the West and Some Cultural Aspects of Modern Traditionalism." Art Literary Traditions of the East and the Present: Traditionalism at the Present Stage. Moscow: Nauka Publishers, 1986, pp. 266—309. (In Russian).

Simoni-Wastila H. "Māyā and Radical Particularity: Can Particular Persons Be One with Brahman?." International Journal of Hindu Studies 6.1 (2002): 1—18.

Uspenskaya E.N. "Hinduism and the Caste Ideology." Cross-Cultural Interaction in Asia: Theory and Practice: Yearbook 2010. Eds. N.S.Kirabaev et al. Moscow: Russian Peoples' Friendship University Publisher, 2010, pp. 249—275. (In Russian).

von Stietencron H. "Hinduism: On the Proper Use of a Deceptive Term." Tree of Hinduism. Ed. I.P. Glushkova. Moscow: Vostochnaya literatura Publisher, 1999, pp. 246—264. (In Russian).

Wilkins W.J. Hindu Mythology, Vedic and Puranic. Calcutta: Thacker, Spink & Co.; London: W. Thacker & Co., 1900.

Zaehner R.C. Hindhu and Muslim Mysticism. New York: Schocken books, 1972.

Zhukovskaya N.L. "Avalokiteshwara." Buddhism. Dictionary. Moscow: Respublika Publisher, 1992, pp. 27—28. (In Russian).

 

 

Cite MLA 7:

Anikeeva, E. N. "An Archetype of Relative Divine Personality in Indian Religious Consciousness."  Elektronnoe nauchnoe izdanie Al'manakh Prostranstvo i Vremya [Electronic Scientific Edition Almanac Space and Time]  7.1 (2014). Web. <2227-9490e-aprovr_e-ast7-1.2014.43>. (In Russian).

 

 

Читать статью / Read more