МОЛОДЁЖНЫЙ ПРОЕКТ ДЛЯ ТЕХ, КТО ДЕЛАЕТ ПЕРВЫЕ ШАГИ В НАУКЕ
Войти Регистрация
Войти в корпоративную почту как автор/член редколлегии/рецензент журнала
2015. Том 10. Выпуск 1. ПРОСТРАНСТВО И ВРЕМЯ ТЕКСТА / SPACE AND TIME OF THE TEXT / RAUM UND ZEIT DES TEXTES
ХУДОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТЕРАТУРА: ТЕКСТЫ И СМЫСЛЫ / IMAGINATIVE LITERATURE: TEXTS AND MEANINGS / KÜNSTLERISCHE LITERATUR: TEXTE UND SINNE
Драгалина Е.А.
Рассказ как ориентационная метафора: «фигуры» малой прозы Хулио Кортасара
Драгалина Екатерина Альбертовна, студентка 4-го курса бакалавриата Филологического факультета МГУ имени М.В. Ломоносова
E-mail: kinda2007@mail.ru
В статье предлагается трактовка рассказов Хулио Кортасара как развернутых ориентационных метафор, осуществляющих пространственную визуализацию субъективных переживаний героев. На основе анализа малой прозы Кортасара выявляются основные положения его «теории фигур».
Ключевые слова: Хулио Кортасар, ориентационная метафора, пространство, время, фигура.
Литература
Башляр Г. Поэтика пространства. М.: Ad Marginem, 2014.
Беньямин В. Маски времени: эссе о культуре и литературе. СПб.: Симпозиум, 2004.
Лакофф Дж., Джонсон М. Метафоры, которыми мы живем. М.: Едиториал УРСС, 2004.
Кортасар Х. Другой берег // Кортасар Х. Полное собрание рассказов: В 4 т. Т. 1. СПб.: Амфора, 2001. С. 14—100.
Кортасар Х. О рассказе и вокруг него // Кортасар Х. Я играю всерьез... М.: Академический проект, 2002. С. 94—104.
Кортасар Х. Бестиарий. М.: АСТ, 2010.
Кортасар Х. Конец игры. М.: АСТ, 2010.
Кутейщикова В., Осповат Л. Новый латиноамериканский роман. М.: Советский писатель, 1983.
Эрраэс М. Хулио Кортасар: другая сторона вещей. СПб.: Азбука-классика, 2005.
Cortázar J. Bestiario. Buenos Aires: Editorial Sudamericana, 1951.
Cortázar J. La otra orilla. Madrid: Punto de Lectura, 2008.
Cortázar J. Final del juego. Buenos Aires: Editorial Sudamericana, 1964.
Harss L. Los nuestros. Buenos Aires.: Editorial Sudamericana, 1966.
Hartmann J. "La búsqueda de las figuras en algunos cuentos de Cortázar." Revista Iberoamericana 35.69 (1969): 539—549.
Gonzalez E.G. "Cortazar: Figuras y Limites." MLN 89.2 (1974): 232—249.
Jaeck L.M. "The Engendering of Consciousness in Cortazar's Axolotl, Casa Tomaday Las babas del diablo." NS, Northsouth 5 (1980): 103-120.
Kovecses Z. Metaphor: A Practical Introduction. Oxford: Oxford University Press, 2010.
Lakoff G., Johnson M. Philosophy in the Flesh: The Embodied Mind and Its Challenge to Western Thought. New York: Basic books, 1999.
Mizraje M. G. "“Casa tomada” de Cortázar: políticas de la lengua." Revista de Crítica Literaria Latinoamericana 34.68 (2008): 143—16.
Цитирование по ГОСТ Р 7.0.11—2011:
Драгалина, Е. А. Рассказ как ориентационная метафора: «фигуры» малой прозы Хулио Кортасара [Электронный ресурс] / Е.А. Драгалина // Электронное научное издание Альманах Пространство и Время. — 2015. — Т. 10. — Вып. 1: Пространство и время текста — Стационарный сетевой адрес: 2227-9490e-aprovr_e-ast10-1.2015.65.
Dragalina E.А.
Story as an Orientational Metaphor: The ‘Figures’ of Julio Cortázar's Short Prose
Ekaterina А. Dragalina, fourth-year bachelor-graduate student at Philological Department of Lomonosov Moscow State University
E-mail: kinda2007@mail.ru
Conceptual metaphors which, according to G. Lakoff and M. Johnson, categorize a fragment of reality basing on another one play a structuring role in interpreting both scientific and fictional texts. This shift of categories which goes along with the metaphorical transfer is based on commonplace correlations which regularly occur in one's life. One crucial kind of conceptual metaphors is orientational metaphors which organize one system of concepts with another system as a model while orientating the latter spatially. Orientational metaphors visualize subjective states of consciousness in frames of habitual sensory-motor acts while transmitting the experience gained by transferring them into subjective reality which is beyond the reach of visual observation.
Using contextual and discourse analysis in the framework of close reading approach, I give prove to interpretation of Julio Cortázar's stories as extended orientational metaphors which visualize subjective emotional experiences of their characters spatially. I show there is the transparency of boundaries between conscious and unconscious ("House Taken Over", "The Condemned Door"), between ‘I’ and ‘Other’ ("Axolotl", "The Distances", "Omnibus"), between the fantastical and the real ("The Witch", "The Night Returns", "The Night Face Up") in Cortázar’s short novels.
Basing on the analysis of Cortázar’s short prose, I reveal the main statements of his ‘theory of figures,’ according to which the life of every person integrates into a ‘constellation’ of the life of other creatures. By including himself into a ‘constellation’ of other people within multiplying times and spaces, the human kind approximates to immortality.
Keywords: Julio Cortázar, orientational metaphor, space, time, figure.
References:
Bachelard G. The Poetics of Space. Moscow: Ad Marginem Publisher, 2014. (In Russian).
Benjamin W. The Masks of Time: Essays on Culture and Literature. St. Petersburg: Symposium Publisher, 2004. (In Russian).
Cortázar J. "On the Story and Around It." I Play Seriously. Moscow: Akademicheskiy proekt Publisher, 2002, pp. 94—104. (In Russian).
Cortázar J. "The Other Shore." Complete Short Prose. St. Petersburg: Amphora Publisher, 2001, volume 1, pp. 14—100. (In Russian).
Cortázar J. Bestiario. Мoscow: АSТ Publisher, 2010. (In Russian).
Cortázar J. Bestiario. Buenos Aires: Editorial Sudamericana, 1951.
Cortázar J. End of the Game. Moscow: АSТ Publisher, 2010 (In Russian).
Cortázar J. Final del juego. Buenos Aires: Editorial Sudamericana, 1964.
Cortázar J. La otra orilla. Madrid: Punto de Lectura, 2008.
Gonzalez E.G. "Cortazar: Figuras y Limites." MLN 89.2 (1974): 232—249.
Harss L. Los nuestros. Buenos Aires.: Editorial Sudamericana, 1966.
Hartmann J. "La búsqueda de las figuras en algunos cuentos de Cortázar." Revista Iberoamericana 35.69 (1969): 539—549.
Herráez M. The Other Side of the Things. St. Petersburg: Azbuka-klassika Publisher, 2005. (In Russian).
Jaeck L.M. "The Engendering of Consciousness in Cortazar's Axolotl, Casa Tomaday Las babas del diablo." NS, Northsouth 5 (1980): 103-120.
Kovecses Z. Metaphor: A Practical Introduction. Oxford: Oxford University Press, 2010.
Kuteyshchikova V., Ospovat L. The New Latin American Novel. Moscow: Sovetskiy pisatel Publisher, 1983. (In Russian).
Lakoff G., Johnson M. Metaphors We Live By. Moscow: Еditorial URSS Publisher, 2004. (In Russian).
Lakoff G., Johnson M. Philosophy in the Flesh: The Embodied Mind and Its Challenge to Western Thought. New York: Basic books, 1999.
Mizraje M. G. "“Casa tomada” de Cortázar: políticas de la lengua." Revista de Crítica Literaria Latinoamericana 34.68 (2008): 143—16.
Cite MLA 7:
Dragalina, E. А. "Story as an Orientational Metaphor: The ‘Figures’ of Julio Cortázar's Short Prose." Elektronnoe nauchnoe izdanie Al'manakh Prostranstvo i Vremya: ‘Prostranstvo i vremya teksta’ [Electronic Scientific Edition Almanac Space and Time: Space and Time of Text’] 10.1 (2015). Web. <2227-9490e-aprovr_e-ast10-1.2015.65>. (In Russian).
Читать статью / Read more